اموزش موتور جستجوی گوگل
فناوری اطلاعات و مهندسی اینترنت

در طی مقالات جستجوی حرفه ای گوگل قصد داریم تا شما را با گوگل که یکی از قویترین موتورهای جستجو در اینترنت است آشنا کنیم. هرچند به جرات می توان گفت کمتر کسی پیدا می شود که تا به حال از این موتور جستجو استفاده نکرده باشد ولی مطمئن هستیم که عده ی زیادی هستند که نمی توانند نتیجه دلخواه خود را به سرعت از گوگل دریافت کنند و مدت زمان زیادی طول می کشد تا به نتیجه دلخواه خود دست یابند. تنها دلیل این موضوع هم عدم آشنایی افراد با چگونگی استفاده صحیح از گوگل است. گروه مهندسی آهو امیدوار است که با ارائه این مطلب بتواند کمکی به دانشجویان عزیز در جستجوی حرفه ای و آسان جهت دسترسی به اطلاعات و مطالب مورد نیاز در اینترنت بنماید.

 در ابتدا به معرفی گوگل می پردازیم و بررسی می کنیم که گوگل چه ویژگی هایی به کاربران خود ارائه می دهد.  سپس به معرفی بخش های مختلف آن و کاربرد هرکدام می پردازیم و بیان می کنیم که چگونه می توان از آنها استفاده کرد.

لازم به ذکر است که بخش اعظم این اطلاعات از سایت گوگل استخراج گردیده ولی بدلیل آشفتگی و عدم سازمان یافتگی اطلاعات موجود در سایت گوگل و بعضاً خطاهای فاحشی که مترجمان این سایت در بعضی بخشها مرتکب شده بودند گروه مهندسی آهو بر آن شده که با سازماندهی و تصحیح این اطلاعات و تکمیل آن از طریق منابع دیگر نسخه تصحیح شده آن را در اختیار دانشجویان عزیز قرار دهد.

با آرزوی موفقیت برای تمامی دوستان

 

درباره ی گوگل

گوگل را دو دانشجوى دكتراى دانشگاه   Stanford، يعنى لرى پيج و سرجى برين، در سال 1998 تاسيس كردند. اين شركت خصوصى در ماه جون 1999 / تير 1379 رسما با سرمايه تاسيس 25 ميليون دلار معرفى شد. اين شركت همراهانى را چون كلاينر پركينز كاوفيلد و سيكوال كپيتال را پيدا كرد. گوگل سرويس و خدمات عمومى اصلى خود را در وب سايت خود در www.google.com ارايه ميدهد. اين شركت همچنين سرويس جستجوى پيشرفته را براى فراهم سازى اطلاعات محتوايى نيز ارايه ميدهد.

ماموريت گوگل ارائه بهترين تجربه جستجو دراينترنت بوسيله در دسترس و مورد استفاده قراردادن عمومي اطلاعات جهان است. گوگل، ايجادكننده بزرگترين ماشين جستجوي جهان  می باشد و سريعترين و آسانترين راه پيدا كردن اطلاعات روي اينترنت راارائه مي كند. با دستيابي به بيش از 1.3 ميليارد صفحه گوگل نتايج را در ظرف كمتر از يك دوم ثانيه به كاربران در سراسر جهان ارائه مي كند. اكنون، گوگل روزانه به بيش از 100 ميليون تقاضاي جستجو پاسخ مي دهد گوگل در تركيبى از نرم افزارها و سخت افزارهاى پيشرفته اجرا ميشود. سرعتى كه شما از آن استفاده ميكنيد بخشى از هزاران كامپيوترهاى معمولى هستند كه با هم شبكه شدند تا سرعت بالايى از سرويس جستجو را فراهم آورند. مجموع روشهاى خودكار گوگل شما را از مشكلات جستجو  رها ميسازد. با وجود اينكه گوگل تبليغاتى را در بالاى صفحات نتايج مربوطه ارايه ميدهد، ولى گوگل نتايج را به صورت تبليغات به خود آنها نميفروشد.  جستجو از طریق گوگل راه راحت، مطمئن و معقول براى جستجو در سايتهاى با كيفيت بالا است.

درباره تکنولوژی گوگل

تكنولوژى متحول جستجوى گوگل و طراحى اينترفيس مطلوب براى كاربران، گوگل را  به عنوان بخشی از ماشينهاى جستجوى نسل جديد تبديل كرده است. فراتر از استفاده از تكنولوژى كلمات كليدى، گوگل براساس تكنولوژى PageRank نيز پايه گذارى شده، كه اين تكنولوژى باعث ميشود تا نتايج مهمتر در يك جستجو در ابتدا ديده شوند و در مجموعه گوگل از آراهای مختلف درﻳﺎفت شده برای اﻳن رتبه بندی استفاده می کند.

قلب نرم افزار گوگل PageRank(TM) است، سيستمى براى رتبه بندى صفحات وب كه توسط موسسان گوگل يعنى لرى پيج و سرجى برين در دانشگاه Stanford ساخته شده است. و همينطور كه گوگل يك دو جين از مهندسان  را براى بهبود سازى هر روزه اين سيستم در اختيار گرفته، اين سيستم همچنان به ارايه سرويس خود ادامه ميدهد .

در واقع  PageRank  قابلیتی است که سنجش معقولى را براى اعتبار صفحات وبى كه بر اساس معادله برابرى 500 ميليون متغيير و بيش از 2 بيليون شرايط محاسبه شدند انجام می دهد. رتبه PageRank  صفحه با استفاده از ساختار لينك معتبر بر روى خاصيت دموكراتيك منحصر به فردی تكيه ميكند. PageRank    از ساختار لينك عظيم وب به عنوان ابزار سازماندهى استفاده ميكند و به بررسی  لينك هایی که  از صفحه A به صفحه B   وجود دارد می پردازد و هر لینک را  به عنوان يك vote  ( امتیاز) در نظر می گیرد. بدین ترتیب با استفاده  از آن تشخيص ميدهد كه كدام صفحه مهمتر است. صفحات با کيفيت بالا PageRank بالاتري دريافت ميکنند که Google بعد از هر جستجو به خاطر ميسپارد. مسلما، صفحات مهم در صورتي که با موضوع جستجوي شما هماهنگي نداشته باشند براي شما بي اهميت خواهند بود. Google از ترکيب PageRank و روشهاي پيشرفته جور کردن متن براي يافتن صفحات با اهميت و در عين حال مربوط به متن جستجو شده استفاده ميکند. علاوه بر این کار گوگل برای ارائه نتایج دقیقتر اين صفحات را تجزيه و تحليل ميكند.  Google از تعداد تکرار کلمات متن جستجو شده پا فراتر نهاده و براي تشخيص اينکه اين صفحه با کلمات مورد جستجو هماهنگي دارد، تمام وجوه محتواي صفحه (و صفحات متصل شده به آن) را بررسي ميکند.

 برخلاف ماشينهاى جستجوى ديگر، گوگل ساختار بندى شده تا نتايج جستجوى را به بهترين شكل براى تجارت ارايه دهد. نتایج حاصل از جستجوی  مجتمع گوگل، بر اساس روشهاى جستجوى خودكار انسداد اينترفيس دستى است و در واقع می توان گفت جستجو بوسیله گوگل راهى است براى جستجوى وب سايت ها و اطلاعات  با كيفيت مطلوب و بالا.

معنى گوگل

گوگل بر گرفته شده از كلمه Googlo كه به معنى "يك عدد يك و صد صفر جلوى آن" است كه توسط ميلتون سيروتا پسر خواهر ادوارد كاسنر رياضيدان آمريكايى اختراع شده است. اين موضوع كه "يك عدد يك و صد صفر جلوى آن" در واقع نوعى شعار می باشد و در واقع بدين معنى است كه گوگل قصد دارد تا سرويس ها، اهداف و اطلاع رسانى و اطلاعات خود را تا آن مقدار در وب در جهان گسترش دهد.

دلایل استفاده از گوگل

·      به دليل اينكه  لازمه مناسبترين پوشش دهى اطلاعات در وب وجود يك جستجو گر ممتاز براى دسترسی به  اطلاعات است و بدون يك ابزار جستجوى قدرتمند، پيدا كردن يك وب سايت خاص اگر غير ممكن نباشد خيلى سخت است، استفاده از گوگل  با توجه به ا ین که نتايج جستجو را با سرعت و به صورتی قابل اطمینان تحويل ميدهد به نفع شماست.

·      گوگل نظم را به وب مياورد. درواقع گوگل طراحى شده است تا نظم و ترتيب را در میان  هرج و مرج اطلاعاتى موجود در اینترنت بوجود آورد و اين چيزى است كه يك سرويس جستجو بايد ارايه كند.

·      گوگل كاربران را قارد ميسازد تا بيش از 1 بيليون URL را جستجو كنند. فهرست گوگل، كه شامل بيش از 1 بيليون URL است، در نوع خود بی نظیر است و مجوعه اى از جامع ترين صفحات وب را در اينترنت ارايه ميكند.

·      گوگل فقط صفحاتى را كه محتوى موضوع شما هستند را بر ميگرداند و برعکس ماشينهاى جستجوى ديگر نتايجى را توليد ميكند كه درخور با موضوع جستجوى شما باشد،

·      گوگل آدرس دقیق  موضوعات جستجوى شما و کلمات جستجویی شما را در صفحه های یافت شده  به صورت متمایز و تفکیک شده نمایش می دهد.

·      گوگل فقط محتوى نتايج موضوعات جستجويى شما نيست، بلكه گوگل آن نتايج را در صفحه خود تجزيه و تحليل نيز ميكند. برخلاف بسيارى از سايتهاى جستجو گر، گوگل براى نتايج جستجو هاى خود الويت قايل ميشود. همچنین گوگل به نتايج جستجوى شما توجه ميكند و سعى می کند تا جهت صرف وقت كمتر، نزديكترين نتيجه را براى شما فراهم سازد.

·      گوگل يك پيش نگرى مناسب را ارايه ميدهد و بجاى خلاصه اى از صفحه وب كه تغيير نميكند، گوگل متنهايى از صفحات را  كه با موضوع جستجوى شما مطابق بوده  براى شما جدا ميكند. اين خصوصيت باعث ميشود تا وقت شما تلف نشود و شما با صفحات وبى كه با موضوع شما ارتباطی نداشته باشد مواجه نشوید.

·        گوگل با استفاده از جستجوی با شانس و اقبال ميتواند كارى كند كه شما احساس خوشبختى كنيد!

·      گوگل براى جستجوى موضوعات متعارف و عمومى مانند نام شركتها برترى دارد. مسئولان گوگل با اطمینان از نصب کلید  "I'm Feeling Lucky?"   صحبت می کنند و اظهار می دارند که  اين كليد شما را به اولين موضوع پيدا شده ميبرد. اين كليد طراحى شده است تا انجام كار شما را با اطمينان و سرعت انجام دهد.

·      گوگل صفحات وب را cache ميكند و در مكان مخفى سرور خود نگه ميدارد بدین ترتیب گوگل در cache خود بسيارى از صفحات وب را ذخيره ميكند تا آنها را به صورت پشتيبان در اختيار داشته باشد و در مواقع اضطرارى آنها را بازيافت كند. بررسى اطلاعات  در  اين cache به مراتب سريعتر از بررسى برروى لينك مربوطه مي باشد.

قابليتهاي مخصوص Google

قابلیتهای خاص گوگل که نظایر آنها را کمتر می توانید در موتور جستجوی دیگری پیدا کنید به شرح زیر می باشد که به اختصار به شرح هر کدام می پردازیم:

  1. جستجوي تصاوير
  2. ترجمه صفحه به انگلیسی
  3. جستجوی فايلهاي PDF
  4. پيوندهای ازپيش ذخيره شده
  5. جستجوی صفحات مشابه
  6. توانایی تشخیص این  كه چه كسانى به شما لينك هستند
  7. انحصار جستجو به دامين
  8. جستجو با شانس و اقبال

جستجوي تصاوير

جستجوي تصوير در Google با داشتن بيش از 880  ميليون تصوير قابل مشاهده در فهرست خود، جامعترين مجموعه در کل وب مي باشد.

 

براي استفاده از جستجوي تصوير به صفحه جستجوي پيشرفته برويد و عبارتي را در جعبه جستجوي تصوير وارد کنيد و سپس دکمه جستجو را انتخاب کنيد.در صفحه نتايج تصوير کوچک شده را انتخاب کنيد تا نسخه بزرگتري از تصوير و همچنين صفحه اي که تصوير در آن قرار دارد را مشاهده کنيد. للبته ذکر یک نکنه الزامی است که براي دسترسي زبان انتخابي شما بايد در صفحه قابليتها انگليسي انتخاب شده باشد.

 

در این صفحه شما می توانید تنظیمات دلخواه خود را برای چگونگی جستجو اعمال کنید و اندازه (کوچک، متوسط، بزرگ)  نوع آن (فقط از نوع  GIF,JPG, PNG  یا تمامی انوع فایل ها) و هر نوع وضوحی ( تمام رنگی، طیف خاکستری، سیاه و سفید) و حتی دامنه جستجو که می تواند به سایت خاصی محدود شود را تنظیم کنید.

تصاويري که توسط سرويس Google Image Search مشاهده مي کنيد ممکن است که کپي رايت داشته باشند.هرچند که شما مي توانيد آنها را از طريق سرويس گوگل بيابيد و يا مشاهده کنيد، ولی این بدان معنا نیست که شما حق این را دارید که آن را برای خود ذخیره کنید و ذخیره این نوع عکس ها تخطی از قوانین کپی رایت محسوب می شود. . به همین خاطر اگر مايل به استفاده از هر يک از تصاويري هستيد که به وسيله سرويس گوگل پيدا کرده ايد  به شما پيشنهاد مي کنيم که با صاحب آن سايت براي اجازه استفاده از تصوير تماس بگيريد.

نکته بسیار مهمی که باید توجه کنید آن است که نتايجي که با اين قابليت مشاهده مي کنيد ممکن است شامل مطالب مربوط به بزرگسالان باشد.   Google براي اينکه مطمئن شود که آيا اين تصوير به مورد جستجوي شما مربوط است يا خير فاکتورهاي خاصي را در نظر مي گيرد. از آنرو که اين روشها کاملا بدون اشباه  نيستند ممکن است در بين تصاويري که مي بينيد تصاوير نا مناسبي هم قرار گرفته باشد.

ترجمه (بتا) صفحه به انگلیسی

Google  مشکل  زبان کاربران  را با قابليت جديد و بی نظیر " ترجمه (بتا)" خود برطرف کرده  است. با استفاده از قابليت ترجمه با ماشين ،Google حالا به انگليسي زبانان قابليت استفاده از بسياري از صفحات غير انگليسي را مي دهد. اگر جستجوي شما نتايج غير انگليسي داشته باشد همیشه يک لينک به صفحه ترجمه شده انگليسي آن در اختيار شما قرار خواهد گرفت.

اگر مي خواهيد چکيده و عنوان اسناد يافته شده برای جست وجوی شمابه انگليسي ترجمه شوند، گزينه ی ترجمه درصفحه ی تنظيمها را فعال کنيد. با اين کار گوگل به صورت خودکار چکيده وعنوان سندهای يافته شده را به انگليسي ترجمه خواهد کرد.

صفحه ی تنظيمهای زبان

 

صفحه تنظیمات زبان که شما می توانید با استفاده از آن زبان جستجو در سایتهای مختلف (ایجاد این خاصیت برای جستجو که تنها سایتهای با زبان مورد نظر شما جستجو شوند)  و زبان نمایش نتایج جستجو را تنظیم کنید. به طور پیش فرض هر دوی این تنظیمات روی انگلیسی تنظیم شده که شما می توانید آنها را به فارسی یا هر زبان دلخواه تغییر دهید. علاوه بر آن شما می توانید تعداد مواردی را که در هر صفحه نتایج به شما نشان داده می شود را تنظیم کنید. مقدار پیش فرض این تعداد برابر با 10 صفحه می باشد و شما می توانید تعداد آنها را به 20 ، 30 ، 50 و 100 مورد افزایش دهید که البته تعداد توصیه شده توسط گوگل  10  مورد است.

در ضمن شما می توانید تعیین کنید که صفحات نتایج در یک صفحه تازه باز گردد. پس از انجام این تنظیمات آن را ذخیره کنید.  این تنظیمات در نتایج تمامی جستجو هایتان در گوگل اعمال می گردد. توجه به یک نکته ضروری است که در صورتی که گزینه کوکی در مرورگر اینترنت شما غیر فعال باشد این تنظیمات ذخیره نخواهند شد.

اطلاعات بيشتر در مورد اين قابليت در بخش سوالات متدوال کاربران موجود است که در مقالات بعدی ارائه می گردد.

جستجوی فايلهاي PDF

فهرست سندهايي که گوگل برای جستجوی شما مي يابد، اکنون فايلهای  PDF را نيز دربرمي گيرد. نوشتار اين فايلها به هر زبان و خطي که باشد، بدون وابستگي به سيستم عامل، مرورگر و فونت، به صورت کامل در نرم افزار ادوبي آکروبات نمايش داده مي شود. گرچه اينگونه فايلها به اندازه ی سندهای HTML    رايج نيستند، اغلب اطلاعات ارزشمندی رادربردارند که در ديگر سندها يافت نمي شود.

برای اين که مشخص شود کدام يافته به صورت يک فايل PDF عرضه شده است، واژه [PDF] به رنگ آبي روبروی عنوان سند درج مي شود.به اين ترتيب خواهيد دانست که برای نمايش اين سند، نرم افزار Adobe Acrobat Reader اجرا مي شود. روی پيوند عنوان سند کليک کنيد تا به فايل PDF دست يابيد.  در صورتی که  نرم افزار آکروبات در رايانه ی شما نصب نباشد، به صورت خودکار به سايت دريافت رايگان اين نرم افزار هدايت خواهيد شد.

در مورد فايلهای PDF پيوند آشنای"Cached" جای خود را به "نسخه ی متني" مي دهد. نسخه ی متنی رونوشتي از سند پي دی اف است که همه ی اطلاعات صفحه آرايي آن حذف شده است.

اگر نمي خواهيد سندهای PDF در فهرست يافته های پرسش شما ارايه شوند، کافيست دستور filetype:pdf-   را در کنار پرسش خود درون پنجره ی جست وجو درج فرماييد.

پيوندهای ازپيش ذخيره شده

گوگل از هر صفحه يك عكس ذخيره ميكند تا براى زمانى كه صفحه اصلى اگر موجود نبود نسخه پشتيبان داشته باشد. اگر شما برروى لينك Cached كليكى كنيد، صفحه اى را خواهيد ديد كه گوگل آنرا ضميمه كرده است.

وقتى كه صفحه cache شده نشان داده ميشود، اين صفحه داراى يك "هدر" در بالاى خود است كه در آن قسمت نسخه cache شده را يادآور ميكند. جاهايى كه برجسته شده اند با عث ميشوند تا شما قسمت مورد نظر خود را راحت تر پيدا كنيد.

لينك "ذﺨﻴﺭه شده" براى سايتهايى كه ضميمه نشده اند موجود نخواهد بود، و همينطور اين لينك براى مالكينى كه اين لينك را نخواهند نيز موجود نخواهد بود.

جستجوی صفحات مشابه

وقتى شما برروى Similar Pages براى ديدن نتيجه يك جستجو كليك كنيد، گوگل به صورت خودكار صفحات مربوط را براى رسيدن به نتيجه اكتشاف ميكند.

لينك "صفحات مشابه" استفاده هاى زيادى دارد. اگر شما محتوى سايت خاصى را در نظر داريد، ولى ميخواهيد كه جستجوی شما به خواسته هاى شما نزدیک تر باشد، اين لينك ميتواند سايتهاى مشابه با  موضوع مورد جستجوی شما را نيز ارايه كند.

گوگل صفحات متعددى را براى ميليونها صفخات وب پيدا ميكند. البته چيزى كه مهم است اين است كه صفحه اى كه با موضوع شما ارتباط داشته باشد پيدا شود. براى مثال، گوگل ممكن است قادر به پيدا كردن صفحات مربوط به home page شخصى شما نباشد، اگر اين صفحات حاوى اطلاعات مربوط به صفحه اصلى نباشند.

توانایی تشخیص این  كه چه كسانى به شما لينك هستند

بعضى كلمات، وقتى با يك دونقطه دنبال شوند، يك معناى ويژه اى را براى گوگل خواهند داشت. يكى از بیشترين كلمات براى گوگل عملگر link: است. پرسش link: به شما مقصد URL را نشان ميدهد. براى مثال،  link:www.google.com به شما تمام صفحاتى را كه به گوگل لينك هستند را نشان ميدهد. دقت کنید که شما در مقابل اين عملگر فقط ميتوانيد آدرس اينترنتى بنويسيد نه موضوع جستجوى خود را.

  براى مثال، جهت جستجو يك لینکهای متصل به یک سایت خاص (به  فرض مثال گوگل)، در پنجره جستجو عین عبارت زیر را وارد كنيد:

      link:www.google.com

انحصار جستجو به دامين

همانطور که قبلاً گفتیم بعضى از كلمات به همراه  دونقطه برای گوگل معناى بخصوصى را دارند. يكى دیگر از اين كلمات عملگر site: است. اين كلمه به همرا آدرس دامين در جلوى آن باعث ميشود تا جستجوى شما فقط در دامين يا سايت معين شده باشد.

براى مثال، جهت جستجو يك خبر در گوگل، در پنجره جستجو عین عبارت زیر را وارد كنيد:

  press site:www.google.com

 

جستجو با شانس و اقبال

دكمه "I'm Feeling Lucky" شما را مستقيما به اولين صفحه وبى كه گوگل براى چستجوى شما برگردانده است ميبرد. در اين حالت شما نتايج ديگر حاصل آمده از جستجوى خود را ديگر نميبينيد. اين حالت معمولا در زمانى استفاده ميشود كه شما عجله داشته و فقط نتيجه بدست آمده براى شما مهم است.

براى مثال، براى جستجوى وب سايت دانشگاه  Stanford، كلمه Stanford را در فيلد جستجو وارد كرده و برروى دكمه "I'm Feeling Lucky" كليك كنيد. سپس گوگل شما را مستقيما به وب سايت رسمى اين دانشگاه در آدرس www.stanford.edu ميبرد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: یک شنبه 28 آبان 1391برچسب:,
ارسال توسط فاضل رحمانی